Feb 10, 2010

Hikmah Di Sebalik MUSIBAH


Sesungguhnya semua umat manusia di dunia ini memang tak boleh terlepas daripada dilanda musibah . Tidak kira musibah itu kecil atau besar. Musibah juga datang melanda tanpa mengira agama, jantina, umur, pangkat dsb.

Kita sebagai umat yang berpegang teguh kepada ajaran agama islam, apabila musibah  menimpa kita, maka kita haruslah mengambil sikap agar beban menjadi ringan bahkan menjadi rahmat.

PERTAMA:
Apabila ditimpa musibah hendaknya kita mengucapkan "innaalillaahi wainnaa ilaihi raaji'uun" ("sesungguhnya kita milik Allah dan kepadanya kita akan kembali").

Ucapan istirjaa' mengandungi pengertian bahawa diri kita, keluarga dan harta benda kita adalah milik Allah Ta'ala. Sebagai ingatan, apabila kita meninggalkan dunia ini, kita tidak akan membawa apa-apa kecuali amal soleh kita sahaja. 

Tetapi dalam masyarakat kita hari ini, ucapan istirjaa' hanya diucapkan apabila ada mendengar berita  kematian sahaja.


KEDUA:
Hendaknya kita yakin dengan takdir Allah Ta'ala baik dan buruknya. Ini penting kerana keyakinan dengan rukun iman yang keenam ini akan meringankan beban kita.

KETIGA:
Hendaknya kita bersyukur kerana musibah yang menimpa kita tidaklah lebih besar dari yang menimpa orang lain. Ramai orang yang sebenarnya tertimpa musibah tetapi dia tidak menyedarinya, yakni tertimpa musibah dalam agamanya.
Yang menghairankan adalah tidak sedikit orang yang terjatuh pada musibah agama (musibah diniyah), namun ia sedikitpun tidak merasa sedih. Contoh musibah agama ialah seperti perzinaan, makan riba, membunuh jiwa yg tidak halal, jumpa dukun/bomoh dll. Kes-kes seperti ini hampir setiap hari dilaporkan di akhbar tempatan. Apa nak jadi dengan manusia zaman sekarang!!!


KEEMPAT:
Hendaknya kita tidak berkeluh kesah @ merungut apabila kita timpa musibah sebab itu semua tidak akan mengembalikan apa yang telah hilang. Berkeluh kesah juga menunjukkan sesorang itu tidak redha akan takdir Allah Ta'ala.


KELIMA:
Kita harus yakin bahawa apa yang menimpa, jika kita sabar dan redha, maka Allah Ta'ala pasti memberi ganti atau ganjaran. Allah Ta'ala akan memberi kenikmatan, barkah, kelazatan, kebaikkan yang berlipat kali ganda. Bahkan musibah yang melanda akan menghapuskan dosa-dosa dan akan menyucikan jiwa-jiwa kita


Semoga kita semua menerima setiap musibah yang menimpa kita dengan baik dan benar. Sabar dan redha serta selalu bersyukur kepada Allah Ta'ala, insyaallah kita akan mendapat kelazatan iman.



 


6 comments:

  1. huhuhu...

    top of that, endure all the misery and test with calms and patience lorr..

    coz, the faithful become meaningless without knitting with sabar, embroidered with iman! huhuhe
    huhuhu

    ReplyDelete
  2. Salam AA,

    setiap musibah yang datang adalah ujian dr Allah S.W.T ke atas hamba2nya...tp paling menyedihkan ramai hambanya yg menyalahkan yg maha esa..tanpa muhasabah diri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar sekali..ujian utk melihat tinggi mana tahap keimanan para hambanya..

      Delete
  3. inshaAllah , amin . .

    singgah sini :)

    http://www.blogparihh.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih singgah..blog dah lama tak hupdate...

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKOMENTAR...

LANGGAN ARTIKEL :

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner